Fundacja DOM Dbamy o Młodych, ul. Legnicka 65, 54-206 Wrocław, tel. 71 307 16 36

Czy Twoje dziecko ma ADHD, czy jest po prostu ruchliwe?

Czy Twoje dziecko ma ADHD, czy jest po prostu ruchliwe?

Czy Twoje dziecko ma ADHD, czy jest po prostu ruchliwe? 

Jeszcze niedawno, wszystkie ruchliwe dzieci wsadzano do „jednego worka”, mówiąc, że ma ADHD. Podczas gdy wiele dzieci z ADHD jest w rzeczywistości bardzo energicznych, sama wysoka energia nie wystarcza, aby postawić diagnozę, że dziecko ma ADHD. W rzeczywistości dzieci z niektórymi postaciami ADHD wcale nie mają, tak wielkiej energii. ADD (odmiana ADHD) może na przykład objawiać się niską energią w połączeniu z nieuwagą i innymi objawami.

Kiedy więc u dziecka z dużą ilością energii można zdiagnozować ADHD? Aby zakwalifikować się do diagnozy, dziecko musi mieć przewlekły, wszechobecny problem z jego zdolnością do regulowania poziomu aktywności, a także upośledzeniem zdolności do hamowania i kontrolowania impulsów.

Upośledzenie funkcjonowania lub uczenia się jest kluczem do odróżnienia ADHD od normalnej aktywności. Jeśli dziecko ma dużą energię, ale jest w stanie zachowywać się i osiągać dobre wyniki w szkole, prawdopodobnie nie ma ADHD.

Objawy ADHD

Nadpobudliwość i inne podstawowe objawy, impulsywność i nieuwaga, to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej dla dzieci z ADHD. Mogą wystąpić dodatkowe upośledzenia, które mogą nie być tak oczywiste. Na przykład:

  • Dzieci z ADHD często mają trudności z przetwarzaniem informacji. W hiperaktywnym przykładzie może być tak, że dana osoba ma problemy ze spowolnieniem wystarczającym do dokładnego przetworzenia informacji. Może to powodować problemy w szkole, kiedy oczekuje się, że uczniowie szybko i dokładnie zrozumieją i odpowiedzą na instrukcje.
  • Dzieci z ADHD bardzo łatwo się frustrują i przytłaczają oraz mają problemy z regulowaniem swoich emocji. Objawy te mogą zakłócać relacje społeczne, prowadząc do poczucia izolacji i obniżonej samooceny. 
  • Dzieci z ADHD zwykle borykają się z problemami związanymi z funkcjami wykonawczymi. Mogą one obejmoeać organizację, planowanie, ustalanie priorytetów, zwracanie uwagi i zapamiętywanie szczegółów. Te problemy mogą stać się problematyczne w różnych sytuacjach. Oczekuje się, że nawet w sporcie pozaszkolnym członkowie zespołu będą przygotowani, pamiętają, czego zostali nauczeni i pojawią się na czas.
  • Dzieci z ADHD są również mniej dojrzałe rozwojowo niż ich rówieśnicy. Dlatego 11-latek z ADHD może myśleć i zachowywać się bardziej jak małe dziecko niż jak dorastający nastolatek. Oznacza to, że nawet jako nastolatki, dzieci z ADHD mogą nie mieć oceny, której potrzebują, aby dokonywać mądrych wyborów dotyczących przyjaźni , podejmowania ryzyka i potencjalnie szkodliwych działań.

Jeśli Twoje dziecko jest energiczne i trudno mu usiedzieć spokojnie, może wykazywać pewne objawy ADHD. Ale jeśli potrafią także kontrolować swoje impulsy i emocje, zwracać uwagę i odpowiednio reagować w szkole i w domu, to prawdopodobnie są energiczną osobą i nie cierpi na ADHD.

Chociaż podstawowe objawy definiujące ADHD mogą obejmować nadpobudliwość wraz z impulsywnością i nieuwagą, nie wszystkie dzieci (lub dorośli) z ADHD będą miały te objawy w ten sam sposób lub w takim samym stopniu. Z pewnością zobaczysz zmiany w sposobie manifestowania się lub pojawiania się objawów, gdy dziecko przechodzi przez różne etapy życia.

Kiedy dziecko ma ADHD ma wiele więcej objawów, niż ruchliwość. Jeżeli masz jednak wątpliwości dotyczące rozwoju swojego dziecka, zawsze możesz skonsultować je z pediatrą. 

Fundacja DOM – My po prostu – Dbamy o Młodych

Facebook